Stres – Zapobieganie Leczenie

By | Wrzesień 9, 2015

Niektórzy naukowcy dzielą ludzi pod względem osobowości na dwa typy: typ A reprezentują osoby żądne nowych wyzwań, spełniające się we współzawodnictwie, typ B zaś – osoby spokojne, zrównoważone. Wydaje się, że ludzi o osobowości typu A cechuje większe ryzyko zawału serca. Z niektórych badań wynika jednak, że nie szybkie tempo życia, ale wrogie nastawienie do otoczenia, jest częściej związane z chorobami serca.

Część ekspertów uważa, że ludzie z osobowością typu A powinni czynić starania, aby zmienić swe zachowanie. Zdaniem innych takie postępowanie przyczyniłoby się tylko do zwiększenia stresu i niekorzystnych zmian charakteru. Wiele, jeśli nie większość, osób typu A potrafi cieszyć się życiem, jeśli mogą żyć intensywnie. Jeżeli uważasz, że i ty należysz to tej grupy, spróbuj kontrolować swoje negatywne uczucia i zachowanie, wykorzystując zawarte poniżej rady:
♦    O ile to możliwe, unikaj sytuacji konfliktowych.
♦    Zaplanuj przerwy w pracy.
♦    Lepiej gospodaruj czasem.
♦    Karz się za postępowanie charakterystyczne dla osób o osobowości typu A, zaś nagradzaj za działania spokojne i rozsądne.

Tradycyjną metodą zaradczą na stres jest wypicie filiżanki gorącej herbaty. Fitoterapeuci doradzają herbatę z rumianku (Matricaria recutita), męczennicy (Passiflora incarnata), kozłka lekarskiego (Waleriana officinalis) albo żeń-szenia amerykańskiego (Panax quinquefolius).

Istnieje wiele prostych i niedrogich metod, które ułatwiają radzenie sobie ze stresem. Początkiem jest zrezygnowanie z używek, np. alkoholu, który pozornie zmniejsza stres i maskuje prawdziwe objawy. Staraj się więcej ćwiczyć, chodzić na spacery i nauczyć się techniki głębokiego, relaksującego oddychania.
W sytuacji stresowej bardzo ważne jest wsparcie otoczenia. Osoby, które mają łatwość w nawiązywaniu kontaktów, potrafią szybciej poradzić sobie w sytuacji stresowej, w obliczu ciężkiej choroby czy wypadku. Umiejętność nawiązywania serdecznych stosunków międzyludzkich jest kluczem do dobrego zdrowia.

Hydroterapia może być także wykonywana w domu i jest bardzo skutecznym sposobem zapobiegania stresom. Zanurz się na 10-20 minut w bardzo gorącej wodzie, w której rozpuszczone jest 1/2 szklanki soli i twój ulubiony olejek do kąpieli.

Nie jesteśmy w stanie – albo nie próbujemy-zmienić naszej osobowości i unikać sytuacji stresowych, ale możemy przedsięwziąć pewne kroki w celu radzenia sobie z własnymi reakcjami.
♦    Utrzymuj serdeczne kontakty z ludźmi i planuj czasami takie działania, które wykraczają poza twoje codzienne zajęcia.
♦    Regularnie odpoczywaj, przeznaczaj dużo czasu na spanie – i zasypiaj bez tabletek nasennych.
♦    Stosuj ćwiczenia fizyczne, regularnie i odpowiednio do twojego wieku.
♦    Unikaj złości, gniewu, ciągłego pośpiechu, który może zaburzyć sen, posiłki i inne aktywności życiowe. Znajdź czas na relaks i ciesz się życiem.
♦    Zrób sobie listę spraw, które cię denerwują. Przy każdej z nich zapytaj siebie: Co się może zdarzyć najgorszego i najlepszego? Co ja mogę zrobić? Co mnie rzeczywiście denerwuje?
♦    Więcej się śmiej; unikaj litowania się nad sobą; weź się w garść po stresie; szukaj miłego towarzystwa.
♦    Jeżeli jesteś w sytuacji stresowej, przypomnij sobie o sposobach ludowych: policz do 10, weź głęboki oddech przed powiedzeniem czy zrobieniem czegokolwiek. Taka przerwa działa uspokajająco.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *